Saturday, February 23, 2013

Resepi : Moist Chocolate Cake

   

Assalamualaikum and Hi!
#winkwink ;)


Rajin pulak budak ni update blog kan? tengah ada mood lagi boleh la. hehe. Nak share resepi ni, walaupun ambik resepi kat google, tapi aku dah try tau. Tengok bawah untuk resepi sebab tittew malas tulis panjang panjang. hewhew


Bahan-bahan kek coklat :
  250gm butter 3/4 cawan gula  
4 biji telur 2 cawan tepung gandum
 3/4 cawan serbuk koko  
1 cawan air atau susu cair
 

Bahan-bahan coklat cair atau topping :
   
1 sudu marjerin  
2-3 sudu susu pekat manis  
2-3 sudu serbuk koko sedikit air
 
~ Cara buat kek coklat:
  1. Bancuh serbuk koko dan air atau susu cair.
  2. Pukul butter dan tambah gula sehingga kembang. 
  3. Masukkan telur sebiji demi sebiji. pukul lagi.
  4. Masukkan tepung gandum selang-seli dengan bancuhan kek tadi sambil terus memukul.
  5. Kukus 45 minit.
 


~ Cara buat coklat cair untuk topping:
1. Cairkan 1 sudu marjerin.
2. Masukkan susu pekat manis dan serbuk koko
3. Tambahkan sedikit air supaya tidak terlalu pekat


Resepi: credit to google



Hasilnyaaaaaa.....jeng jeng jeng







































Ini bukan gambar dari google ye.. hehe







p/s : selamat mencuba!

Important message : Zakiaq, terliuq tak? hehehe :p







Wednesday, February 20, 2013

Luahan Perasaan



Assalamualaikum and Hi semua!!! 
#lambailambai



Semester baru dah start 2 hari lepas tapi hari ni hari Rabu and Im free from any classes for Wednesday! yeyeahhh. okay jangan nak happy sangat. Entry ni taip pepagi taw dengan perut kosong lagi. krukk krukk krukk. lapar :(


Back to the topic, bila dah start sem baru ni banyak la benda baru yang jadi. Masalah baru, housemate baru. hehe. Tapi still kawan kawan masih kawan yang lama. Orang cakap bila kita kenal lama dengan orang tu baru kita tau perangai dia macam mana kan?

Yes, jarak masa perkenalan dengan seseorang tu boleh reveal segala-galanya pasal orang tu yang kita tak nampak. Now I wondering, why ada orang yang selfish dengan kawan sendiri, tak layan kawan dia sama rata, kawan yang jenis banyak muka muka lah. Tapi betul la orang cakap kan, rambut sama hitam hati lain lain kan.

 Kadang kadang terfikir kenapa kita kena jaga perasaan orang lain kalau orang lain tak jaga perasaan kita? what is the meaning of friendship kalau kita ikut cakap kawan sebab takut dia marah? I did'nt remember that I have learned somewhere about being scared to our own best friend unless you doing a mistake.


Sebenarnya rindu dengan suasana masa kat matrik dulu sebab kat sana tak pernah ada problem dengan kawan- kawan. Susah senang semua sama- sama. Even masa kat sekolah dulu ada jugak gaduh, terasa hati but they never being selfish to each other. How I miss that moment ;(

Kan bagus kalau boleh jadi orang yang tak kisah dengan surrounding sebab kadang- kadang penat dengan semua ni.



Bye:)))