Monday, August 22, 2011

Aku Tak Suka Minggu Orientasi

  

Assalamualaikum and Hi people...:)


PERINGATAN : ENTRY YANG PANJANG. KALAU MENGANTUK BERDIRI ATAS KERUSI..HAHA




Sedar tak sedar dah nak masuk hari ke 23 kite puasa kan? Means lebih kurang seminggu je lagi nak 
raya. Baju raya dah beli? Maknanya dalam 2 minggu lagi aku dah kena balik U dah. Mesti ada antara korang ni yang akan daftar jadi pelajar baru kan? Seriously aku tak suka perasaan jadi student baru kat satu2 tempat or lebih tepat lagi MINGGU ORIENTASI@MINGGU SUAIKENAL@MINGGU HALUAN SISWA..tak kisah la pape korang panggil pun.



Dari form 1,masuk matriks sampai la masuk U, dah 3 orientasi aku lalui..(entah kenapa rasa ayat aku skema giler..haha). Masa tengah orientasi ni sumpah aku maki berbakul-bakul kat orang2 yang handle minggu tu..



Orientasi Time Sekolah Menengah ( form 1)


Time ni dah la first time jauh dari rumah dengan family, sepanjang minggu orientasi tu aku nangis je sebelum tidur..haha..Masa ni,minggu tu Form 5 la handle..paling senior la time tu..paling aku tak suka kena marah-marah..kena cepat, masa bersiap bagi 5 minit je..lepas tu jadi perhatian satu sekolah sebab kau budak baru masuk..dah la aku comot giler time tuh..haha ( biasa la budak2 lagi )



Yang aku ingat, kitorang semua kena ambik signature form 5 ( gurls only la) tapi sebelum kau dapat signature tu mestila kau kena buat something yang dorang suruh..Bayangkan la kalau form 5 ada 54 orang, makananya kau kena buat 54 benda tau tak?tu kalau sorang suruh buat satu benda..haishh..emosi pulak aku..haha

Antara benda yang dorang suruh buat:

- susun selipar
- kira selipar satu aras ( serius merepek )
- baca sifir kura-kura
- menyanyi
- tiup lampu sampai menyala
- and banyak lagi la benda merepek tu kan..


serius aku tak suka..( dah berapa kali serius dah ha...haha )


Orientasi Matriks.



Masa kat matrik, aku ni kira 1st batch yang masuk matrik tu..So, fasi untuk orientasi tu matrik import dari matrik lain..Orientasi kali ni tak teruk sangat macam sekolah, yela kan sebab time tu dah besar, fasi pun beza setahun je dari kitorang so dorang tak bagi pressure sangat. Cuma time solat subuh je kena turun jemaah plus solat2 fardu yang lain. Tak kisah sangat yang tu, tapi yang tak tahan hari2 ada taklimat. Pehh..mengantuk giler..After habis orientasi, fasi2 asing tu pun takdek jadi matrik tu macam batch aku yang punya la..sampai sekarang pun kitorang still rapat lagi. Zaman kat matrik yang paling best aku rasa.



Orientasi Universiti


Kat U orientasi ni kita panggil Minggu Haluan Siswa or MHS. MHS ni pun kira ok sikit la dari dulu2..macam biasa solat jemaah, kena bangun awal solat jemaah subuh. ( yang ni aku tak pergi pun, solat dalam bilik je..haha ). Lepas tu ada LDK,yang ni pun kadang2 bosan jugak tapi depend kat fasi yang handle tu la..Time MHS ni dorang ajar banyak game..ada sifir siput sedut la,watermelon la, teouk mmuahh2...macam-macam la. Tapi sifir siput sedut tu paling femes sebab membe aku kat U lain pun tau jugak..haha. Lebih kurang macam ni la sifir dia:


~ 1 darab siput sedut ~~siput sedut < buat bunyi siput>
~ 2 darab siput sedut~~ siput sedut < buat bunyi siput>~~siput sedut < buat bunyi siput>

Imagine la kalau kena buat 10 kali..haha..terbelit lidah kau..
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-


Ada lagi satu benda yang aku tak berapa suka kalau pergi tempat baru. Tempat baru mesti jumpa kawan baru kan, pastu mule2 nak kenal malu-malu, pandang pun senyum ayu je..cakap saya awak..soalan biasa 'awak dari mana?' 'nama apa?' 'nak panggil apa?'..puiiihh..haha..tolong la..bila dah lama kenal, ha ambik ko baru taw perangai sebenar..haha





gambar masa aku form 5..haha


p/s: tapi sekarang kenangan masa minggu orientasi tu semua antara kenangan manis bila kita   kenangkan balik..:)

p/s lagi..haha: blog aku berwajah baru..hehe..:)




Ok, bubye!..:)










Saturday, August 13, 2011

Tiga Kata by KRU

Assalamualaikum and Hi people..:)


Layan lagu jom...



 








Sunday, August 7, 2011

Yeay! Dah Boleh Balik U..haha



Assalamualaikum and Hi People..:)
Good morning peeps:)
Selamat Berpuasa readers..:)



Hari ni aku ekcited siskit sebab tu wish banyak2 kat atas tu..haha. Tak dek la excited sangat..excited la jugak..huhu..Ok, lepas cuti hari tu aku ada buat wishlist apa aku nak buat cuti 4 bulan ni kan..Aku ada buat entry tu kat bawah2 ni..Ni antara nya lah kan..





- nak ambik lesen
- kerja
-nak makan banyak bagi gemuk..haha
nak shopping baju baru
- rajin update blog
- nak beli kamera



`
1) Ambik lesen..

Aku tengah ambil lesen sekarang ni..dah dapat L..tunggu test JPJ 23hb ni..:)



2) Kerja..

Macam entry yang lepas2 aku ada bgtaw yang aku kerja kilang..so,wishlist no.2 tercapai..haha





3) nak makan banyak2 bagi gemuk..

Yang ni aku makan banyak pun tak gemuk jugak..Tak leh nak buat ape..huhu..yang ni aku letak jadi wishlist sepanjang masa..


4) Shopping baju baru

Aku dah beli baju baru online macam kat bawah ni tapi aku ada beli jugak shawl dua tiga helai yang masih belum pakai..hihi..





5)Rajin update blog..

Kira rajin jugak la aku update blog kan kan kan?..hehe



6) Beli kamera


Semalam aku beli kamera yang macam kat bawah ni. Yang ni kire hak persendirian..Takdek share2 sebab aku beli gune duit gaji aku..( habis gaji aku..:(..hehe)


gambar dari cik google..




So,sebab semua tu aku dah buat dah boleh balik U dah la..hehe..Bile la nak balik ni..dah penat weh cuti ni..kenapa la bagi cuti lama sangat..ada balance lagi sebulan je lagi....Tak sabar nak jumpa kawan2 aku, nak duduk umah sewa baru..haishh..cepat la sikit masa berlalu..hehe




Home sweet home..:)





Bubbye..:)




Wednesday, August 3, 2011

Malasnya Puasa..+_+


Assalamualaikum and Hi people..:)


Korang puasa tak?hihi. Ok,tajuk aku macam tu bukan bermaksud aku malas puasa ye kawan2. Bukan...bukan..Masa kecik2 dulu,aku tak suka puasa. Hei,bukan aku sorang je ok,kau tanya budak kecik mane yang suka puasa?haha..Kalau masa ni aku berat sikit nak buat dua benda ni..BANGUN SAHUR dengan SOLAT TERAWIH..haishhh...



 Bangun sahur



Kalau dulu aku ingat sahur tu wajib kalau nak puasa,means kalau tak sahur kita tak yah puasa la..haha. (ada tak yang pikir macam aku jugak?angkat tangan plisss). So, kalau mak saya kejut sahur time saya malas nak puasa saya buat-buat la tak bangun..haha..Pagi besok bangun aku buat2 tanya kat mak aku..



Saya: Mak tak kejut akak sahur ke pagi tadi? (sambil buat muka frust sebab tak bangun sahur)

Mak: Mak kejut dah la,akak yang tak bangun..

Saya: Ala..tak sedar pun..Tak leh puasa la hari ni..nanti lapar sebab tak sahur...(^_^)



Tolong ye adik-adik jangan buat macam ni ye..tak bagus..kehkehkeh..Tapi tu dulu la,sekarang saya dah buang perangai keji tu..eh,keji ke?tak lah..budak-budak lagi maknanya comel lah..hahaha





Solat terawih



Disebabkan dulu saya sekolah asrama dari form 1 sampai form 5,mostly saya puasa dekat sekolah and bila dah puasa kat sekolah tu semestinya la solat terawih tu wajib pergi..WAJIB ok! tak boleh la kau nak kira nak solat selang seli..hari ni pergi esok tak pergi lusa pergi..tak boleh..


Dah lepas berbuka yang tak ingat dunia sumbat perut sampai tak ada ruang nak bernafas tu, rasa malas nak terawih tu pun datang..wait..wait..bukan ke setan kene ikat ke time bulan puasa, sapa yang hasut aku ni?hahaha..Tapi biasanya perasaan malas tu datang kalau nak hujung2 puasa la,kalau awal2 ni semua tengah eksaited..


Pernah sekali, aku keluar saf time tengah solat terawih than buat2 muka tak bersalah lepak sekali dengan budak2 yang uzur..haha..teruk betul aku time tu..Tapi masa ni aku dah tak buat taw ponteng2 puasa ni...Berdosa..hihi



Tapi sekarang aku dah tak buat macam tu. Dah tak ponteng puasa, time terawih tak dek dah nak lari2..tu semua zaman nakal2..sekarang dah besar,dah 20 dah pun.



Aku nak wish Selamat Menyambut Ramadhan Al-Mubarak kat semua yang datang blog aku ni...semoga ramadhan tahun ni lebih bermakna..ececeh..haha



Bubbye..